"Este natural ca o minte filozofică să dorească să cunoască originile creaţiei. Noaptea ea vede stelele din cer şi, natural, speculează despre locuitorii acestora. Astfel de speculaţii sunt naturale pentru om pentru că are dezvoltată o conştiinţă superioară oricărui animal. Autorul cărţii Śrīmad-Bhāgavatam oferă un răspuns direct la astfel de speculaţii. El spune că Domnul Śrī Kṛṣṇa este originea tuturor creaţiilor. El nu este doar creatorul acestui univers, dar şi distrugătorul lui. Natura cosmică manifestată este creată într-o anumită perioadă prin dorinţa Domnului. Este menţinută pentru un anumit timp şi apoi este anihilată de dorinţa Sa. Prin urmare, dorinţa supremă este în spatele tuturor activităţilor cosmice. Bineînţeles, există anumiţi ateişti de diferite categorii care nu cred într-un creator, dar aceasta se datorează fondului sărac de cunoaştere. De exemplu, oamenii de ştiinţă moderni au creat sateliţi artificiali şi prin anumite aranjamente aceşti sateliţi sunt trimişi în spaţiu pentru a zbura pentru o anumită perioadă de timp. Similar toate universurile cu nenumărate stele şi planete sunt controlate prin inteligenţa Personalităţii Supreme.
Śrīmad-Bhāgavatam este naraţiunea despre svarūpa Domnului manifestată de către potenţa Sa internă. Această potenţă este distinctă de potenţa externă care este manifestată în lumea materială ce apare în experienţa noastră. Śrīla Vyāsadeva a făcut o distincţie clară între cele două. Śrī Vyāsadeva afirmă că potenţa internă manifestată este adevărată, pe când energia externă manifestată în forma existenţei materiale este doar temporară şi iluzorie ca mirajul din deşert. În mirajul din deşert nu există apă. Există doar o apă aparentă. Adevărata apă este altundeva. Creaţia cosmică manifestată apare ca şi realitate. Dar realitatea este în lumea spirituală. Adevărul Absolut este în cerul spiritual, nu în cerul material. În cerul material totul este relativ adevărat. Cu alte cuvinte am putea spune că un adevăr depinde de altceva. Această creaţie cosmică rezultă din interacţiunea celor trei moduri ale naturii, iar manifestările temporare sunt create astfel încât prezintă o iluzie a realităţii minţilor dezorientate ale sufletelor condiţionate, care apar în aşa de multe specii de viaţă inclusiv cel al semizeilor ca Brahmā, Indra, Cāndra ş.a.m.d. De fapt, nu există realitate în lumea manifestată. Apar ca fiind realitate, oricum, datorită realităţii adevărate ce există în lumea spirituală unde Personalitatea Divină trăieşte etern cu podoabele Sale transcendentale.
Inginerul şef al unei construcţii complicate nu ia parte personal la construcţie, dar el cunoaştere fiecare ungher şi colţ deoarece totul este realizat sub îndrumarea sa. El ştie totul despre construcţie atât direct cât şi indirect. Similar, Personalitatea Supremă care este inginerul suprem al acestei creaţii cosmice, cunoaşte fiecare ungher şi colţ, cu toate că anumite fapte sunt făcute de semizei. Începând cu Brahmā pâna la ultima furnică, nimeni nu este independent în creaţia materială. Mâna lui Dumnezeu este văzută peste tot. Toate elementele materiale cât şi scânteile spirituale emană doar din El. Şi orice este creat în lumea materială este doar interaţiunea între cele două energii, cea materială şi cea spirituală, care emană din Adevărul Absolut, Personlitatea Supremă, Śrī Kṛṣṇa. Un chimist poate realiza apă în laborator prin amestecarea oxigenului cu hidrogen. Dar, în realitate, entităţile vii lucrează în laborator sub îndrumarea Domnului Suprem. Materialele cu care chimistul lucrează sunt aprovizionate de Dumnezeu. Dumnezeu cunoaşte tot direct sau indirect, este cunoscătorul al tuturor detaliilor şi este pe deplin independent. El este comparat cu o mină de aur, iar creaţia cosmică în atât de multe forme este comparată cu obiectele făcute din aur, cum ar fi inele de aur, lanţuri şi altele. Inelul de aur şi lanţul de aur sunt calitativ identice cu aurul din mină, dar cantitativ sunt diferite. Prin urmare, Adevărul Absolut este simultan unitate şi diversitate. Nimic nu este egal cu Adevărul Absolut, dar în acelaşi timp, nimic nu este independent de Adevărul Absolut.
Doar dacă cineva nu se predă la picioarele de lotus ale Domnului Suprem, cu siguranţă va deveni dezorientat. Când un om inteligent se predă la picioarele de lotus ale lui Kṛṣṇa şi cunoaşte complet că Kṛṣṇa este cauza tuturor cauzele, lucru confirmat în Bhagavad-gītā, numai atunci un astfel de om poate să devină un mahātmā sau un suflet mare. Dar un astfel de suflet mare este foarte rar văzut. Doar un mahātmā poate să înţeleagă că Domnul Suprem este cauza primară a creaţiei. El este parama sau adevărul ultim deoarece toate adevărurile sunt relative la El. El este omniscient. Pentru El nu există iluzie.”
Śrīmad-Bhagavatam, Canto Unu, 1:1 Comentariu
"Faptul că Domnul este proprietarul a tot ce există în univers este confirmat în capitolul şapte al Bhagavad-gītei (7.4 - 5) unde se discută despre para şi apara prakṛti: elementele naturii – pământul, apa, focul, aerul, eterul, mintea, inteligenţa şi ego – aparţin naturii inferioare sau materiale a Domnului, pe când fiinţele vii, energia organică, constituie energia superioară, para prakṛti, a Domnului. Ambele prakṛti sau energii sunt emanate de Domnul şi în ultimă instanţă El este controlorul a tot ce există. În univers nu există nimic ce n-ar aparţine energiilor para sau apara prakṛti şi de accea totul îi aparţine Fiinţei Supreme.
Fiinţa Supremă, Personalitatea Absolută a Divinităţii, este o persoană desăvârşită cu o raţiune perfectă, capabilă să dirijeze totul prin intermediul energiilor Sale. Fiinţa Supremă este deseori comparată cu focul, iar totul – organic şi neorganic – e comparat cu căldura şi lumina focului. Focul emană energie în formă de căldură şi lumină. La fel şi Domnul îşi manifestă energia Sa pe căi diferite. El rămâne unicul controlor, susţinător şi conducător a tot ce există. El este posesorul tuturor energiilor, atotştiutor şi binefăcătorul tuturor. Este plin de opulenţe neconcepute: putere, bogăţie, slavă, cunoaştere şi renunţare."
Śrī Isopanisad, Mantra Unu, Comentariu
Bhaktivedanta Book Trust. HDG A.C. Bhaktivedanta Swami Śrīla Prabhupāda.