Practica spirituală

Practica spirituală în conştiinţa de Kṛṣṇa

Meditaţia reprezintă o activitate foarte importantă pentru cei care doresc să obţină fericirea şi eliberarea de toate suferinţele şi neliniştile.

Meditaţia înseamnă „contemplare în gând”, dar pentru contemplare trebuie să existe un obiect. Pentru a scăpa de neliniştile de fiecare zi care îi ocupă mintea o persoană trebuie să se ridice deasupra nivelului material şi acest lucru se poate face prin repetarea permanentă a numelui Domnului, intrând astfel în relaţii cu El.

Dumnezeu, după cum afirmă mai multe scripturi religioase, are mai multe nume: Kṛṣṇa, Rāma, Allah, Buddha etc. Repetarea numelui Domnului reprezintă o acţiune de curăţire şi îl ridică pe om de la nivelul material la cel spiritual. Pe parcursul a multor mii de ani, în India, oamenii repetă numele Domnului în formă de mantra. În sanscrită man înseamnă „minte”, iar traya - „eliberare”. Astfel, mantra reprezintă o combinaţie de sunete transcendentale, care eliberează mintea noastră de nelinişti.

Literatura vedică numeşte una din mantre mahā-mantra (mantra mare). În Kali-Santāraṇa Upaniṣad se spune că şaisprezece cuvinte, care sunt – Hare Kṛṣṇa, Hare Kṛṣṇa, Kṛṣṇa Kṛṣṇa, Hare Hare/ Hare Rāma, Hare Rāma, Rāma Rāma, Hare Hare – se recomandă îndeosebi în Kali – yuga, epoca certurilor, a neliniştii şi făţărniciei, epoca în care trăim noi acum.

Numele Kṛṣṇa înseamnă „atotatrăgător”, Rāma - „atotfericit”, iar Hare este adresarea către energia slujirii cu devotament a Domnului. Astfel, mahā-mantra înseamnă: "Dumnezeu cel atotatrăgător şi atotfericit! Permite-mi să-ţi slujesc cu devotament”.

Nu există reguli stricte pentru rostirea mahā-mantrei Hare Kṛṣṇa. Remarcabil este faptul că mantra-meditaţia poate fi făcută oriunde – acasă, la serviciu, în autobuz, în metrou sau la volanul oricărui vehicul – şi în orice moment.

Există doua tipuri de mantra-meditaţie: individuală, care se incantează folosind mătănii şi se numeşte japa şi al doilea tip, atunci când această mantra este repetată după cineva; acest tip se numeşte kīrtana.

Pentru primul tip de meditaţie, o persoană ţine un şirag sacru de mărgele (japa) într-un săculeţ pentru a păstra şiragul curat şi pentru ca acesta să nu atingă podeaua. O parte a săculeţului este suficient de largă pentru a vă introduce mâna dreaptă. Degetul index care iasă printr-o mică gaura prin cealaltă parte ajută la susţinerea săculeţului. Puneţi şiragul de mărgele şi sunteţi pregătiţi să începeţi meditaţia.

Practicanţii de bhakti yoga îşi stabilesc un număr minim de mantre pe care îl vor incanta în fiecare zi. Scopul principal al şiragului de mărgele este acela de a urmări numărul de mantre incantate. De asemenea, atingerea mărgelelor ajută la concentrarea asupra sunetului numelui sfânt al lui Kṛṣṇa.

Un şirag are 108 mărgele şi una mai mare, mărgeaua lui Kṛṣṇa. Începând cu următoarea mărgea de lângă cea a lui Kṛṣṇa, strângeţi încet între degetul mare şi cel mijlociu al mâinii drepte şi rostiţi

Hare Kṛṣṇa, Hare Kṛṣṇa, Kṛṣṇa Kṛṣṇa, Hare Hare
Hare Rāma, Hare Rāma, Rāma Rāma, Hare Hare

Apoi treceţi la următoarea mărgea şi repetaţi mantra.

În acest fel continuaţi incantarea pe cele 108 mărgele din şirag. Aceasta este o rundă de japa şi o să vă ia între cinci până la zece minute (poate şi mai mult).

Înainte de fiecare rundă puteţi rosti mantra Pancha Tattva – aceasta este o rugăciune către Domnul Caitanya şi asociaţii Săi pentru a ne ajuta în ocolirea ofenselor din timpul incantării:

śrī-kṛṣṇa-caitanya prabhu-nityānanda
śrī-advaita gadādhara śrīvāsādi-gaura-bhakta-vṛnda

„Ofer plecăciunile mele respectuoase lui Śrī Kṛṣṇa Caitanya, Prabhu Nityānanda, Śrī Advaita, Gadādhara, Śrīvāsa şi tuturor celor aflaţi pe calea devoţiunii.”

Dacă vreţi să incantaţi mai mult de o rundă de japa, atunci fără a incanta pe mărgeaua lui Kṛṣṇa – întoarceţi şiragul invers şi începeţi o nouă rundă.

Dacă aveţi un şirag de mărgele legat de săculeţul vostru, puteţi reţine numărul de runde pe care l-aţi incantat prin mutarea unei mărgele de numărare pentru fiecarea rundă rostită.

Rostiţi clar şi încercaţi să ascultaţi cu atenţie numele sfânt. Unele persoane se concentrează mai bine dacă se uită la mantră sau la o poză de-a lui Kṛṣṇa. Dacă vă ajută, este în regulă. Dar reţineţi că scopul este ascultarea cu atenţie.

Puteţi incanta mantra într-o încăpere sau în aer liber, o puteţi incanta tare sau încet, după cum doriţi, dar destul de tare ca să vă auziţi pe voi înşivă. Principalul e să pronunţaţi clar şi răsicat fiecare cuvnânt. E posibil ca alte gânduri să vă sustragă atenţia dumneavoastră deoarece mintea este foarte neechilibrată şi neliniştită şi este mereu preocupată de altceva. Străduiţi-vă să vă concentraţi atenţia asupra incantării mahā-mantrei Hare Kṛṣṇa ascultând fiecare cuvânt.

Mantra poate fi incantată în orice moment al zilei, dar în literatura vedică se menţionează anumite ore care sunt mai indicate pentru ocuaţiile spirituale. Cele mai faste ore sunt cele de dimineaţă. Ar fi bine dacă aţi alege unul şi acelaşi timp în fiecare zi pentru această ocupaţie. Începeţi de la incantarea unei runde pe zi, treptat mărind numărul rundelor până la şaisprezece. Acest minimum este recomandat pentru cei care au o atitudine serioasă faţă de japa-meditaţie şi doresc să slujească cu dăruire de sine Domnului.

Spre deosebire de japa (meditaţia individuală) kīrtana prezintă o meditaţie în grup. În timpul kīrtanei, mantra se cântă pe o oarecare melodie şi poate fi însoţiţă de acompaniamentul instrumentelor muzicale. Conduce kīrtana o persoană, adică ea cântă prima mahā-mantra Hare Kṛṣṇa singură, apoi ceilalţi repetă după ea, pe aceeasi melodie. Şi iarăşi, persoana care conduce, cântă singură şi ceilalţi cântă după ea. Şi astfel se cântă mahā-mantra Hare Kṛṣṇa, atât cât ţine kīrtana, intensificându-se senzaţia de beatitudine spirituală a celor ce iau parte la ea.

Incantarea mantrei Hare Kṛṣṇa vă va aduce senzaţia prospeţimii sufleteşti şi această senzaţie va creşte încontinuu. Vă puteţi convinge singuri. Încercaţi să repetaţi pe parcursul a 5 minute o oarecare altă frază. Dacă veţi repeta încontinuu „apă”, deja peste vreo câteva minute vă veţi plictisi de moarte, aceasta neaducându-vă nici o satisfacţie. Sunetul numelui lui Kṛṣṇa este trancendental şi ai dorinţa de a-l repeta din nou şi din nou.

Oricare ar fi condiţiile în care o persoană repetă mantra, aceasta va avea un efect nemaipomenit de benefic asupra dezvoltării lui spirituale. Însă marii înţelepţi şi sfinţi cu autoritate în japa-meditaţie propun să fie respectate câteva procedee care vor amplifica şi vor grăbi acţiunea unei asemenea meditaţii. Cu cât omul omul repetă mai mult mantra Hare Kṛṣṇa, cu atât mai uşor îi va veni să respecte principiile care urmează; deoarece repetând această mantra, el primeşte putere spirituală şi-şi dezvoltă gustul pentru desfătări înalte. Când o persoană, în timpul repetării mahā-matrei începe să guste plăcerea spirituală, îi va veni mult mai uşor să renunţe la obiceiurile care stau în calea dezvoltării spritituale.

Pentru cei ce tind spre progresul spiritual în mod serios şi sincer se recomandă următoarele patru principii:

a) să nu folosească în alimentaţie carne, peşte şi ouă

b) să nu folosească niciun preparat intoxicant (droguri, tutun, alcool, cafea)

c) să nu participe la jocuri de hazard

d) să evite orice relaţii sexuale extraconjugale (şi chiar în viaţa conjugală – sexul e folosit numai pentru procreere)

Dacă urmezi aceste patru principii regulatoare, progresezi spiritual foarte repede, iar neglijarea acestor principii stăvileşte dezvoltarea spirituală, intensificând ataşarea de lucrurile materiale. În schimb, japa-meditaţia include în sine o astfel de putere încât de la început omul poate incanta mahā-mantra Hare Kṛṣṇa indiferent de împrejurările vieţii, iar mantra însăşi îl ajuta să progreseze în acest domeniu.

Trebuie citite regulat operele lui A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupāda, în special Bhagavad-gītā si Śrīmad-Bhāgavatam. Dacă pur şi simplu ascultăm despre Kṛṣṇa, despre nemaipomenitele Lui fapte şi delectări trancendentale, acest lucru ne curăţă inima de murdăria adunată de foarte şi foarte mult timp. Ascultând regulat despre Kṛṣṇa şi despre lumea spirituală, unde Kṛṣṇa se delectează în distracţiile Sale eterne împreună cu devotaţii Săi, începem să realizăm natura sufletului şi să înţelegem în ce constă adevărata activitate spirituală şi metoda perfectă cu ajutorul căreia ne putem mântui.

Pentru ca să te aperi mai bine de murdăria materială, trebuie să mănânci numai mâncare vegetariană, spirituală oferită Domnului Suprem, Kṛṣṇa. Omorând orice fiinţă vie, inclusiv vegetale, o persoană atrage asupra sa reacţia karmei. Kṛṣṇa, însă, spune în Bhagavad-gītā că El îl eliberează de reacţia karmei pe cel care îi oferă Lui mâncare vegetariană.

Trebuie să oferim rezultatul activităţii noastre Domnului Suprem, Kṛṣṇa. Când o persoană munceşte pentru a-şi satisface plăcerile personale, suferă din cauza reacţiei karmice a activităţii sale. Însă dacă el munceşte numai pentru satisfacerea lui Kṛṣṇa, activitatea lui nu numai că îl eliberează de karma, dar îi şi trezeşte dragostea latentă faţă de Kṛṣṇa.

Persoana care o atitudine serioasă faţă de japa-meditaţie, trebuie să se asocieze cât mai mult cu cei ale căror interese coincid cu ale lui, aceasta îi va da putere spirituală. Asupra noastră, a tuturor, acţionează foarte mult lumea înconjurătoare şi e firesc să fie aşa. De aceea nu e de dorit să avem prea mult relaţii cu persoane lipsite de interese spirituale. Întreţinerea asocierii cu cei ce tind spre avansul spiritual, care incantează mantra Hare Kṛṣṇa şi trăiesc după principiile regulatoare este cea mai bună şi mai grabnică metodă de avansare pentru a ne întoarce înapoi acasă, înapoi la Dumnezeu.