Renunțarea în haina regală

Datoria îl cheamă pe un prinț să renunțe la practicile spirituale în munți și să dea un exemplu de renunțare reală în postura de rege.

Poate ați auzit povestiri despre persoane bogate care au renunțat la lume pentru a se dedica vieții spirituale. Al Cincilea Canto din Șrimad Bhagavatam ne relatează un alt fel de povestire: aceea a unui renunțat care devine rege din ordinul Domnului Suprem. Poate el rezista plăcerilor din viața la palat? Poate el să supraviețuiască spiritual? Ce poate învăța omul de azi de la Pryiavrata, un renunțat regal de la începutul civilizației?

Lord Brahma

 

Pentru că Priyavrata era interesat de adevărul spiritual mult dincolo de regalitate, bogății și intrigi el l-a lăsat pe fratele său, Uttanapada să devină rege. După moartea lui Uttanapada, Svayambhuva Manu, tatăl lui Priyavrata și Uttanapada, a urcat dealul Gandhamadana pentru a-l convinge pe Priyavrata să renunțe la renunțare și să devină rege.

Când tatăl și fiul s-au întâlnit, sfântul Narada Muni asculta cu atenție. Manu a vorbit primul: ”Condu regatul. Preia controlul. Scripturile revelează că asta e datoria ta. Ai o mare responsabilitate și nimeni altcineva nu poate să facă asta.”

Ca și fiu supus, Priyavrata era înclinat să accepte ordinul tatălui său. Totuși îi era frică. Știa despre viața materială. În ciuda promisiunilor de grandoare și emoții puternice, ea este sortită suferinței. Deci, de ce să te implici? De ce să devii atașat? Priyavrata a înțeles perfect absurditatea atașamentelor materiale și totuși îi era frică să nu cadă pradă puternicei energii materiale numită maya.

Priyavrata s-a simțit foarte norocos să fie îndrumat de Narada Muni, un devotat pur al lui Krișna. Locuind liniștit cu Narada, el nu era entuziast să schimbe bogăția conștiinței de Krișna pentru poziția nesemnificativă de rege în această lume materială. Astfel Priyavrata l-a întrebat pe Manu, ”Prevăd că viața mea spirituală se va deteriora prin acceptarea aceste mari responsabilități lumești. Dacă accept, nu mă va distrage asta din devoțiunea către Krișna?”

Când Manu a auzit răspunsul lui Priyavrata care era practic un refuz s-a simțit disperat. Cine altcineva putea conduce regatul? În timp ce Manu stătea confuz, Domnul Brahma, o autoritate spirituală și tatăl lui Narada și Manu a ajuns pe dealul Gandhamadana. Uimiți, Narada, Manu și Priyavrata s-au ridicat și l-au primit cu afecțiune. Brahma și-a arătat aprecierea pentru ospitalitate, s-a întors către prințul renunțat și a zâmbit cu compasiune. ”Dragul meu Priyavrata, am venit să transmit ordinul Domnului Krișna. Pentru binele tău, acceptă dorința Domnului ca a ta însuți. La fel ca noi toți, tu ești eternul său servitor. Chiar și eu trebuie să urmez ordinele Domnului Suprem, la fel ca Manu și Narada.”

Cât de diferit e Brahma de liderii moderni! În loc să aplice instrucțiunile lui Dumnezeu, liderii de azi sunt foarte mândri de scepticismul independent care măsoară progresul în zgârie-nori, super-conductori și bombe. Dacă continuăm să urmăm pe cei ale căror promisiuni ne hrănesc fanteziile capricioase, viețile noastre se vor termina în goliciune și disperare.Pe de altă parte, dacă ne rupem de condiționare și acționăm conform cu autoritatea și dorințele lui Krișna, drumul nostru spre perfecțiune poate începe.

Advărata renunțare

Chiar dacă Priyavrata  a acceptat înțelepciunea instrucțiunilor lui Brahma de a activa sub autoritatea lui Krișna, el a rămas totuși confuz. Gurul său, Narada l-a sfătuit să fie renunțat, iar acum Brahma, învățătorul lui Narada îi spunea să conducă un regat cu un anturaj de regine, prinți și palate. Krișna rezolvă această aparentă contradicție între viața spirituală și interacțiunea cu lumea materială în  Bhagavad-gita (18.66). Domnul îi explică lui Arjuna:

sarva-dharman parityajya
mam ekam saranam vraja
aham tvam sarva-papebhyo
moksayisyami ma sucah

”Abandonează toate varietățile de religii și doar predă-te Mie. Eu te voi elibera de toate reacțiile acțiunilor păcătoase. Nu-ți fie teamă.” Deci putem verifica dacă o activitate este materială sau spirituală doar prin a vedea dacă este conformă cu dorința lui Krișna. Dacă este, atunci acțiunile sunt spirituale, purificatoare și ne vor aduce mai aproape de perfecțiune. Dacă nu, chiar dacă o activitate pare glorioasă, ea ne contaminează și ne leagă mai strâns în existența materială.

Soluția la dilema lui Priyavrata? Să accepte ambele autorități. Narada l-a învățat pe Priyavrata să rămână renunțat; Brahma l-a instruit să devină rege. Să rămâi renunțat în timp ce interacționezi cu lumea materială necesită inteligență. Șri Rupa Gosvami definește inteligența ca abilitatea de a folosi materia în serviciul lui Krișna. Cum lăsăm toate posesiunile în urmă când murim, nimic nu ne aparține de fapt. Un adevărat renunțat nu ”renunță” ceea ce nu are ci folosește totul în serviciul lui Krișna, proprietarul ultim.

”Nu-ți folosi poziția de rege pentru propria plăcere.” a continuat Brahma, ”sau vei obține un alt corp material și vei rămâne captiv în ghearele suferinței materiale. Devino rege, dar ca servitor al lui Krișna. Dorește-ți să-l mulțumești pe El. Nu fi distras nici de bucurii nici de suferințe. Tolerează-le când apar și dispar. Vezi plăcerile și mizeriile vieții ca și un vis. Rămâi fixat în serviciul lui Krișna.”

”Ai grijă, totuși,” l-a prevenit Brahma, ”cu mintea și simțurile. Dacă nu sunt controlate, te vor tenta să explorezi lucrurile temporare, te vor îndemna să-ți pierzi viața și te vor deturna de la obiectiv. Deci nu-ți fie frică de poziția de rege ci de adevărații dușmani: mintea și simțurile necontrolate. Chiar dacă cineva renunță și merge într-o pădure solitară, acești inamici îl vor pune în mare pericol. Pe de altă parte , chiar dacă e căsătorit, cineva care își poate control mintea și simțurile va fi la fel de în siguranță ca un rege protejat de o fortăreață cu ziduri masive.”

Priyavrata a analizat cuvintele lui Brahma și a acceptat ordinul lui Brahma. Predat dorinței Supremei Personalități a Divinității, Domnul Krișna, Priyavrata a părăsit solitudinea dealului Gandhamadana și a început să conducă regatul. El a condus conform cu principiile religioase și și-a protejat cetățenii ca pe proprii copii. Priyavrata s-a căsătorit și a făcut zece copii cu soția sa Barhismati pe care i-a învățat serviciul devoțional pur. Extern el părea un rege excepțional, puternic, atras de frumusețea lui Barhismati și încurcat cu nelimitate opulențe și putere regală. Intern însă, Priyavrata a rămas fixat în renunțare, conștiința sa fiind legată de picioarele de lotus ale lui Krișna.

Către sfârșitul vieții, Priyavrata a abdicat tronul. El a divizat regatul între fii săi. Eliberat de aspirații materiale și absorbit în conștiința de Krișna, el s-a întors la viața simplă și sfântă de renunțat. El rămăsese renunțat și pur în ciuda poziției sale de rege pentru că a înțeles esența vieții spirituale și și-a dedicat activitățile complet la picioarele de lotus ale lui Krișna.

Lasă un răspuns